Tro på våra fyrbenta vänner

Hur många gånger har man inte läst på annonssidor som hästnet att en häst kommer gå till slakt inom en viss tidsgräns. Att fina hästar bara ska försvinna inom ett dygn. Varför ska man betala en slaktare till att döda sin vän? När det egentligen inte finns någon anledning. Och varför lägga ut en annons dagen innan? Är det bara för att få uppmärksamhet till att skynda på sälj-processen?
Jag vet inte och vill egentligen inte spekulera i det. Men det jag vill få fram är att tänk alla fantastiska människor som räddar dessa hästar! Dem kanske drömmer om en riktigt tävlingshäst men helt plötsligt står med en, om jag får utrycka mig såhär, en dödsdömd oviktig häst. En häst som faktiskt är dömd till att dö, som inte är värd luften som vi tillsammans andas.
Jag har läst och sett i verkligheten hur underbara människor tar sig ann dessa hästar och förändrar dem något ofantligt. En häst som kanske skulle skjutas på grund av att den inte hade det rätta utseendet, rasen eller varför inte att den inte passade i rätt gren. Då ska man skjuta den hästen inom ett dygn om ingen vill ha "hästkraken". Jag har så många exempel på sådana här fall. Och jag är så himla glad över att säga att det finns en räddning. Att ge dessa hästar en andra chans är ett hjältedåd. Att köpa en häst som är sekunden från att dö är helt otroligt. En människa som gör detta är en hjälte i mina ögon och jag är så himla stolt över dessa.
Att ge någon en andra chans är en sak att hylla. Att alltid tro och våga chansa. Det finns flera bloggare som har tagit sig an dessa hästar, alltså inte bara guldhästar, och förändrat dessa till att bli den där tävlingshästen dem ville ha från början. Men dem har inte bara fått deras drömhäst utan dem har även gett hästen en ny chans. Den där tävlingshästen du drömde om från början har säkert fått ett annat hem som är minst lika bra som ditt. Men du gjorde verkligen något fantastiskt när du gav din häst en andra chans.
Den hästen lever, han är inte död. Den fick en chans till att visa att den kan precis som alla andra. Bara man vågar tro och chansa på något kan allt sluta bra.
Jag hoppas att människor fortsätter göra detta. Att tro på våra hästvänner så som dem tror på oss. Så fort du har en chans att ge någon en andra chans, ta den. Du kommer va så himla stolt när du faktiskt kan säga att du räddat livet på någon. För är det inte så att alla hästar är lika värda? Oavsett ras och utseende!


Kommentarer
Felicia

SV: Tack så OTROLIGT mycket för din fina kommentar! Kan säga att motivationen har stigit tack vare alla underbara kommentarer jag fått! <3

2012-02-04 @ 13:54:37
URL: http://teamnyrk.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0